Hamowanie prądnicowe falownika L200
Celem stosowania funkcji hamowanie prądnicowego jest zwiększenie stosowania funkcji hamowanie prądnicowego jest zwiększenie możliwości wyhamowania przez falownik obciążonego silnika. Zastosowania hamowania prądnicowego z zewnętrznym opornikiem, staje się koniecznością, kiedy układ posiada jedna bądź wszystkie z przytoczonych cech:
• Duża inercja obciążenia, porównywalna z możliwościami silnika.
• Układ wymaga szybkich i częstych zmian prędkości obrotowej silnika.
• Istniejący układ nie jest w stanie wyhamować silnika w wymaganym czasie.
Kiedy falownik obniża częstotliwość wyjściową i wyhamowuje napęd, silnik chwilowo staje się generatorem. Zjawisko takie występuje, kiedy częstotliwość obracającego się wału silnika jest większa od częstotliwości wyjściowej falownika. W tej sytuacji napięcie w obwodzie pośrednim DC falownika wzrasta, aż do momentu wystąpienia błędu nadnapięciowego i zablokowania się falownika. W wielu aplikacjach wystąpienie błędu nadnapięciowego w opisanej sytuacji powinno informować obsługę o przekroczeniu o granicy możliwości zatrzymywania obciążonego wału silnika. Do seria L200 można przyłączyć jednostkę hamującą, która podczas hamowania energię zwrotną z silnika kieruje na opcjonalny rezystor hamujący. Rezystor hamujący służy jako obciążenia na którym nadmiar skumulowanej energii może być wytracony w postaci ciepła.
W skład wyposażenia jednostki hamującej i rezystora hamującego powinien wchodzić bezpiecznik i przekaźnik termiczny. Elementy te zabezpieczają rezystor i jednostkę hamującą przed spaleniem, w wypadku wystąpienia ekstremalnie niekorzystnych warunków pracy.
Stopień wykorzystania hamowania prądnicowego
Dla każdego układu: jednostka hamująca - rezystor, aby uniknąć ich przegrzania i spalenia, określany jest tzw. maksymalny stopień ich wykorzystania. Stopień ten jest definiowany jako stosunek całego czasu pracy falownika, do czasu hamowania z wykorzystaniem jednostki hamującej (patrz przykład poniżej).
• Maksymalny stopień wykorzystania = 10%, gdzie Tb/Tc < 0.1 sek.
Jednostka hamująca nie może być załączona nieprzerwanie na dłużej niż 10sek. ( Tb < 10 sek.)