Wykrywanie i usuwanie usterek falownika L200
Ostrzeżenia
Prosimy o przeczytanie i zastosowanie się do niżej przedstawionych ostrzeżeń
OSTRZEŻENIE: Można dokonywać czynności konserwujących i kontrolnych po upływie czasu nie krótszym niż 5 minut od chwili odłączenia zasilania od falownika. W przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia falownika
OSTRZEŻENIE: Upewnij się, że tylko wykwalifikowany personel będzie dokonywał czynności konserwujących, kontrolnych lub wymiany części (przed przystąpieniem do pracy należy usunąć metaliczne przedmioty osobistego użytku tj. zegarki, bransolety itp.(Używaj wyłącznie narzędzi z izolacją ochronną). W przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia falownika oraz porażenia obsługi
OSTRZEŻENIE: Nigdy nie ciągnij za przewody. W przeciwnym razie istnieje niebezpieczeństwo pożaru, powstania przerw w obwodach, uszkodzenie falownika i/lub porażenia obsługi
Ogólne uwagi bezpieczeństwa
• Falownik należy utrzymywać w bezwzględnej czystości i zapobiegać przedostawaniu się do wewnątrz obudowy kurzu i innych ciał obcych.
• Należy zwrócić szczególną uwagę na odpowiednie przymocowanie przewodów i poprawność ich podłączenia.
• Przewody i przyłącza powinny być przymocowane pewnie
• Falownik należy chronić przed wilgocią oraz przed substancjami oleistymi. Nie Wolno dopuścić do przedostawania się do wnętrza falownika kawałków przewodów, drutów, odprysków spawalniczych lub opadających pyłów i kurzów
Rodzaje przeglądów
Rozdział ten zawiera instrukcje sprawdzające i listę przeglądów dokonywanych w falowniku
• Przeglądy codzienne
• Przeglądy okresowe (w przybliżeniu raz na rok)
• Pomiary rezystancji izolacji
W tabeli poniżej umieszczone sa typowe usterki w falowniku i sposoby ich usuwania:
Symptom | Prawdopodobna przyczyna | Środki zaradcze | |
Silnik nie pracuje | Nie ma napięcia na wyjściach U, V, W falownika |
• Sprawdź czy wybrane jest poprawnie źródło zadawania częstotliwości wyjściowej falownika (parametr A001)? • Sprawdź czy wybrane jest poprawnie źródło zadawania ruchu (parametr A00)? |
• Ustaw odpowiednią wartość parametru A001. • Ustaw odpowiednią wartość parametru A002 |
• Czy źródło zasilania falownika jest podłączone do zacisków L1, L2 i L3 (N)?Jeśli tak to czy pali się kontrolka POWER? |
• Sprawdź zaciski L1, L2, L3 (N) oraz U, V, W • Włącz zasilanie falownika lub sprawdź bezpieczniki |
||
• Sprawdź czy wyświetlany jest komunikat błędu E X X ? | • Naciśnij przycisk FUNC i sprawdź przyczynę błędu. Następnie naciśnij przycisk RESET. | ||
• Sprawdź czy poprawnie oprogramowałeś zaciski wejściowe? • Czy wydany został rozkaz ruchu (RUN)? • Czy zacisk FW (lub RV) jest połączony z PCS? |
• Sprawdź funkcje zacisków wejściowych określonych funkcjami C001 - C006 • Wydaj rozkaz ruchu (RUN) • Połącz zacisk FW (lub RV) z zaciskiem PCS (dotyczy to przypadku, gdy rozkaz ruchu wydawany jest z listwy zaciskowej |
||
• Czy za pomocą funkcji F001 ustawiłeś odpowiednią częstotliwość- wyjściową? • Czy zaciski zadawania częstotliwości H, O i L podłączone są do potencjometru? |
• Ustaw częstotliwość wyjściową • Gdy wybrane jest zadawanie częstotliwości z potencjometru to połącz go odpowiednio z zaciskami H, O i L i ustaw częstotliwość wyjściową. |
||
• Sprawdź czy nie jest włączony rozkaz RS/ FRS | • zwolnij rozkaz RESET. | ||
Jest napięcie na wyjściu U, V, W falownika | • Czy obciążenie silnika nie jest zbyt duże? |
• Zmniejsz obciążenie silnika • Przetestuj silnik na zasilaniu bezpośrednio z sieci |
|
Używasz opcjonalnego panelu zdalnego sterowania (SRW). | • Sprawdź czy prawidłowo skonfigurowano połączenie pomiędzy panelem sterowania a falownikiem | • Sprawdź typ wpisanego panelu | |
Silnik wiruje w przeciwnym kierunku. |
• Sprawdź poprawność - połączenia zacisków wyjściowych U, V i W • Czy kolejność połączeń przewodów fazowych do silnika jest zgodna z oczekiwanym kierunkiem obrotów silnika? |
• Połącz wyjścia U, V, W falownika z odpowiadającymi im zaciskami U, V, W silnika FWD=U-V-W i REV=U-W-V | |
• Czy zaciski sterujące kierunkiem obrotów połączone są prawidłowo? • Czy parametr F004 ustawiony jest prawidłowo? |
• Zacisk FW powoduje bieg w przód a zacisk RV powoduje bieg w tył • Ustaw parametr F004 kierunek obrotów silnika. |
Symptom | Prawdopodobna przyczyna | Środki zaradcze | |
Prędkość obrotowa silnika nie zwiększa się do oczekiwanej wartości. | • Sprawdź czy jest sygnał na zaciskach [O] lub[OI] |
• Sprawdź okablowanie • Sprawdź potencjometr • Zmniejsz moment obciążenia • Jeśli moment obciążenia będzie zbyt wysoki to zadziała zabezpieczenie falownika i prędkość obrotowa będzie niższa niż wartość ustawiona. |
|
• Czy moment obciążenia nie jest zbyt duży? |
• Zmniejsz moment obciążenia • Jeśli moment obciążenia będzie zbyt wysoki to zadziała zabezpieczenie falownika i prędkość obrotowa będzie niższa niż wartość ustawiona |
||
• Czy nie jest wprowadzone ograniczenie częstotliwości wyjściowej? |
• Sprawdź nastawę częstotliwości maksymalnej w parametrze A004 • Sprawdź nastawę górnej granicy regulacji częstotliwości w parametrze A061 |
||
Niestabilne obroty silnika |
• Czy nie ma zbyt dużych zmian obciążenia silnika? • Czy nie ma zbyt dużych wahań napięcia zasilania? • Czy przyczyną nie jest "dziwne zachowanie się" zadajnika częstotliwości (np. potencjometru)? |
• Zwiększ moc zarówno silnika jak i falownika • Zmniejsz wahania napięcia • Dokonuj "delikatnych" zmian częstotliwości lub użyj funkcji częstotliwości zabronionej do wycięcia z charakterystyki U/f niepożądaną częstotliwość |
|
Prędkość silnika nie jest dopasowana do falownika |
• Czy poprawnie ustawiona jest częstotliwość maksymalna A004? • Czy w D001 wyświetlana jest oczekiwana wartość częstotliwości |
• Dopasuj charakterystykę U/f do wymagań silnika • Sprawdź parametry skalujące sygnał wejściowy analogowy zadający częstotliwość ( np. parametry A011do A014) |
|
Nieprawidłowe wartości parametrów | Falownik nie zapamiętuje zmian nastaw parametrów. | • Czy wyłączyłeś falownik bez naciśnięcia przycisku STR po zmodyfikowaniu parametru falownika? | • Wprowadź nową wartość- parametru i naciśnij przycisk STR |
• Parametry są zapisywane do pamięci EEPROM po wyłączeniu zasilania.Czy czas pomiędzy wyłączeniem a włączeniem zasilania jest krótszy niż 6 sek? | • Wyłącz falownik na 6 sekund lub dłużej po modyfikacji nastaw falownika | ||
Nie przyjmuje nastaw z panelu kopiującego | • Czy napięcie zasilania falownika zostało wyłączone na dłużej niż 6 sek. po zmianie paneli z REMT na INV? | • Ponownie skopiuj nastawy do falownika i wyłącz zasilanie na więcej niż 6 sek | |
Nastawy falownika nie zmieniają się | Nie można ustawiać parametrów | • Czy dokonywano zmian parametrów , które nie mogą być edytowane podczas biegu silnika? | • Zatrzymaj silnik (np. przyciskiem STOP) i spróbuj dokonać zmian parametrów |
Nie można zmienić nastaw falownika | • Czy włączona jest blokada programowa falownika? | • Rozewrzyj połączenie między zaciskiem [SFT] a [PCS] i sprawdź nastawę parametru B031 |