Usterki - wykrywanie i usuwanie falownika X200
Symptom | Prawdopodobna przyczyna | Środki zaradcze | |
Silnik nie pracuje | Nie ma napięcia na wyjściach U, V, W falownika |
• Sprawdź czy wybrane jest poprawnie źródło zadawania częstotliwości wyjściowej falownika (parametr A001)? • Sprawdź czy wybrane jest poprawnie źródło zadawania ruchu (parametr A002)? |
• Ustaw odpowiednią wartość parametru A001 • Ustaw odpowiednią wartość parametru A002 |
Czy źródło zasilania falownika jest podłączone do zacisków L1, L2 i L3 (N)? Jeśli tak to czy pali się kontrolka POWER? |
• Sprawdź zaciski L1, L2, L3 (N) oraz U, V, W • Włącz zasilanie falownika lub sprawdź bezpieczniki | ||
Sprawdź wyświetlany jest komunikat błędu EXX? | • Naciśnij przycisk FUNC i sprawdź przyczynę błędu. Następnie naciśnij przycisk RESET. | ||
• Sprawdź czy poprawnie oprogramowałeś zaciski wejściowe? • Czy wydany został rozkaz ruchu (RUN)? • Czy zacisk FW (lub RV) jest połączony z P24? |
• Sprawdź funkcje zacisków wejściowych określonych funkcjami C001 - C005 • Wydaj rozkaz ruchu (RUN) • Połącz zacisk FW (lub RV) z zaciskiem P24 (dotyczy to przypadku, gdy rozkaz ruchu wydawany jest z listwy zaciskowej |
||
• Czy za pomocą funkcji F001 ustawiłeś odpowiednią częstotliwość- wyjściową? • Czy zaciski zadawania częstotliwości H, O i L podłączone są do potencjometru? |
• Ustaw częstotliwość wyjściową • Gdy wybrane jest zadawanie częstotliwości z potencjometru to połącz go odpowiednio z zaciskami H, O i L i ustaw częstotliwość wyjściową, (O>0). |
||
• Sprawdź czy jest włączony rozkaz RS/FRS | • Wyłącz rozkaz RS/FRS | ||
Jest napięcie na wyjściu U, V, W falownika | • Czy obciążenie silnika nie jest zbyt duże? | • Zmniejsz obciążenie silnika. | |
Używasz opcjonalnego panelu zdalnego sterowania (SRW). | • Sprawdź czy prawidłowo skonfigurowano połączenie pomiędzy panelem sterowania a falownikiem | • Sprawdź typ wpisanego panelu | |
Silnik wiruje w przeciwnym kierunku |
• Sprawdź poprawność- połączenia zacisków wyjściowych U, V i W • Czy kolejność połączeń przewodów fazowych do silnika jest zgodna z oczekiwanym kierunkiem obrotów silnika? |
• Połącz wyjścia U, V, W falownika z odpowiadającymi im zaciskami U, V, W silnika FWD=U-V-W i REV=U-W-V | |
• Czy zaciski sterujące kierunkiem obrotów połączone są prawidłowo? • Czy parametr F004 ustawiony jest prawidłowo? |
• Zacisk FW powoduje bieg w przód a zacisk RV powoduje bieg w tył • Ustaw parametr F004 kierunek obrotów silnika. |
Symptom | Prawdopodobna przyczyna | Środki zaradcze | |
Prędkość obrotowa silnika nie zwiększa się do oczekiwanej wartości. | • Jeśli używasz sygnału analogowego do zadawania częstotliwości to sprawdź czy jest sygnał na zaciskach [O] lub[OI] |
• Sprawdź okablowanie • Sprawdź potencjometr |
|
• Czy moment obciążenia nie jest zbyt duży? |
• Zmniejsz moment obciążenia • Jeśli moment obciążenia będzie zbyt wysoki to zadziała zabezpieczenie falownika i prędkość obrotowa będzie niższa niż wartość ustawiona |
||
• Czy nie jest wprowadzone ograniczenie częstotliwości wyjściowej? |
• Sprawdź nastawę częstotliwości maksymalnej w parametrze A004 • Sprawdź nastawę górnej granicy regulacji częstotliwości w parametrze A061 |
||
Niestabilne obroty silnika |
• Czy nie ma zbyt dużych zmian obciążenia silnika? • Czy nie ma zbyt dużych wahań napięcia zasilania? • Czy przyczyną nie jest "dziwne zachowanie się" zadajnika częstotliwości (np. potencjometru)? |
• Zwiększ moc zarówno silnika jak i falownika • Zmniejsz wahania napięcia • Dokonuj "delikatnych" zmian częstotliwości lub użyj funkcji częstotliwości zabronionej do wycięcia z charakterystyki U/f niepożądaną, częstotliwość |
|
Prędkość silnika nie jest dopasowana do falownika |
• Czy poprawnie ustawiona jest częstotliwość maksymalna A004? • Czy w D001 wyświetlana jest oczekiwana wartość częstotliwości |
• Dopasuj charakterystykę U/f do wymagań silnika • Sprawdź parametry skalujące sygnał wejściowy analogowy zadający częstotliwość (np. parametry A011do A014). |
|
Nieprawidłowe wartości parametrów | Falownik nie zapamiętuje zmian nastaw parametrów. | • Czy wyłączyłeś falownik bez naciśnięcia przycisku STR po zmodyfikowaniu parametru falownika? | • Wprowadź nową wartość-parametru i naciśnij przycisk STR |
• Parametry są zapisywane do pamięci EEPROM po wyłączeniu zasilania. Czy czas pomiędzy wyłączeniem a włączeniem zasilania jest krótszy niż 6 sek. | • Wyłącz falownik na 6 sekund lub dłużej po modyfikacji nastaw falownika | ||
Nie przyjmuje nastaw z panelu kopiującego | • Czy napięcie zasilania falownika zostało wyłączone na dłużej niż 6 sek. po zmianie paneli z REMT na INV? | • Ponownie skopiuj nastawy do falownika i wyłącz zasilanie na więcej niż 6 sek | |
Nastawy falownika nie zmieniają się | Nie można ustawiać parametrów | • Czy dokonywano zmian parametrów , które nie mogą być edytowane podczas biegu silnika? | • Zatrzymaj silnik (np. przyciskiem STOP) i spróbuj dokonać zmian parametrów |
Nie można zmienić nastaw falownika | • Czy włączona jest blokada programowa falownika? | • Rozewrzyj połączenie między zaciskiem [SFT] a [PCS] i sprawdź nastawę parametru B031 |